posiadamy certyfikaty RODO
Dowiedz się więcej
PLEN

Systemy B2B, B2C część 1- rodzaje platform e-commerce

W ostatnich kilku latach, handel elektroniczny bardzo się rozwinął. Szacunki na wzrost sprzedaży z systemów B2B, sięgają blisko 80% do 2020 roku.

Dynamicznie rozwijający się e-handel, wymaga nie tylko intuicji - ale również dostosowania się do aktualnych trendówi potrzeb odbiorców, a co za tym idzie - wymaga biznes planu, badań rynku i dobrze dobranego modelu sprzedaży e-commerce.

Klasyfikacja handlu elektronicznego

E-handel skupia w sobie wszystkie rynki, które łączą odbiorcę i nadawcę w całym procesie kupna - sprzedaży. Istnieje kilka rodzajów transakcji w zależności od grupy docelowej. Oto one:

Model B2B (business to business), określany nazwami system B2B, hurtownia B2B, portal B2B, panel B2B, platforma zamówień hurtowych.

Handel elektroniczny oparty na modelu B2B, oznacza dostarczenie produktów “z firmy do firmy”. Taki model, to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorstwa współpracującego z wieloma producentami i dostarczanie różnego rodzaju produktów do innych firm. Bardzo często
z modelu B2B, korzystają firmy papiernicze czy kompleksowo działający dostawcy produktów biurowych. Współpracując z partnerami biznesowymi oraz wzbogacając swoją działalność o system B2B, takie przedsiębiorstwo, z łatwością jest w stanie sprzedawać własne produkty oraz produkty partnerów po całym kraju, w oparciu o działania logistyczne.

Model B2C (business to consumer) - określany nazwami sklep internetowy, system B2C, platforma B2C.

Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli biznesowych w e-handlu. Sprzedaż w oparciu o B2C- sklep internetowy, to model sprzedaży detalicznej, gdzie firma sprzedaje różnego rodzaju produkty osobom fizycznym. Taki biznes prowadzony jest online, a nie w sklepie stacjonarnym. Przykładem przedsiębiorstwa, które prowadzi swój biznes w oparciu o model B2C, jest firma Zalando.

Model C2C (consumer to consumer) - określany nazwami system C2C, platforma C2C.

C2C to model biznesowy występujący w e-handlu, który znacząco różni się od dwóch poprzednich. W tym modelu, po obu stronach procesu kupna - sprzedaży stoi osoba fizyczna. Przykładem organizacji, która prowadzi swoją działalność w oparciu o ten model - jest eBay. Firma ta prowadzi największy na świecie portal aukcji internetowych. Krótko mówiąc - w modelu C2C osoby fizyczne handlują między sobą różnego rodzaju towarami w środowisku online.

Model C2B (consumer to business) - określany nazwami system C2B, platforma C2B.

Model C2B jest stosunkowo młodym modelem biznesowym. W tej relacji, klient może złożyć swoją ofertę danej firmie. Oznacza to, że każda osoba fizyczna, która ma coś do zaoferowania - usługę czy towar, ma możliwość nawiązania współpracy z różnymi firmami. Przykładem jest, tak szybko rozwijające się w ostatnich latach, środowisko blogerów a także osób publikujących autorskie filmy wideo w Internecie, którzy oferują reklamę produktu lub usługi w zamian za ustalone warunki.

Moda na e-handel w oparciu o C2B, to nowy i rozwijający się segment rynku, który może funkcjonować jako cały model biznesowy lub wzmocnić istniejącą już kampanię reklamową.

Wymienione powyżej modele sprzedażowe, to nie jedyne opcje wspierające biznes, jakie w dzisiejszych czasach oferuje rynek. Można się również spotkać z następującymi modelami biznesowymi:

  • Business to Government czyli B2G (występujący również pod nazwą B2A Business To Administration) - to model działający w oparciu o platformy internetowe, który daje firmom możliwość udziału w przetargach rządowych i administracyjnych.
  • C2G lub C2A to model “relacji” występujący pomiędzy klientem a organizacją administracyjną. Są to wszystkie działania w oparciu o platformy internetowe, pozwalające obywatelom danego kraju, na wykonanie potrzebnych w danym czasie czynności. Przykładem są uczelnie wyższe posiadające tzw. “wirtualny dziekanat” oraz platformy online do złożenia wniosku o dowód osobisty, paszport czy wysłania rozliczenia podatkowego.


W części II artykułu,  zapraszamy do zapoznania się z modelami biznesowymi w oparciu o przychody z handlu elektronicznego.  

Jeżeli stoisz przed wyzwaniem wdrożenia w swojej organizacji oprogramowania e-commerce, zapraszamy do rozmowy  z naszym konsultantem. Posiadamy w naszej ofercie wszystkie z wymienionych powyżej systemów e-commerce.

 

Nasze prace

Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.

Eco Trade
Metroo sklep
Metroo
Almot
Zdjęcie
Hedan
Excellent Office
Kompleksowe zaopatrzenie firm
OSPEL S.A.
Producent sprzętu elektroinstalacyjnego

Skontaktuj się z nami

Zostaw swoje dane kontaktowe, oddzwonimy.

Zadzwoń

Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00

Napisz

Odwiedź nas

Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26

 

Zostaw numer, oddzwonimy.

Zostaw swój numer telefonu, oddzwonimy.

Twój numer nie będzie nigdzie przekazywany.
Tylko oddzwonimy.