Dynamicznie rozwijający się e-handel, wymaga nie tylko intuicji - ale również dostosowania się do aktualnych trendówi potrzeb odbiorców, a co za tym idzie - wymaga biznes planu, badań rynku i dobrze dobranego modelu sprzedaży e-commerce.
E-handel skupia w sobie wszystkie rynki, które łączą odbiorcę i nadawcę w całym procesie kupna - sprzedaży. Istnieje kilka rodzajów transakcji w zależności od grupy docelowej. Oto one:
Handel elektroniczny oparty na modelu B2B, oznacza dostarczenie produktów “z firmy do firmy”. Taki model, to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorstwa współpracującego z wieloma producentami i dostarczanie różnego rodzaju produktów do innych firm. Bardzo często
z modelu B2B, korzystają firmy papiernicze czy kompleksowo działający dostawcy produktów biurowych. Współpracując z partnerami biznesowymi oraz wzbogacając swoją działalność o system B2B, takie przedsiębiorstwo, z łatwością jest w stanie sprzedawać własne produkty oraz produkty partnerów po całym kraju, w oparciu o działania logistyczne.
Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli biznesowych w e-handlu. Sprzedaż w oparciu o B2C- sklep internetowy, to model sprzedaży detalicznej, gdzie firma sprzedaje różnego rodzaju produkty osobom fizycznym. Taki biznes prowadzony jest online, a nie w sklepie stacjonarnym. Przykładem przedsiębiorstwa, które prowadzi swój biznes w oparciu o model B2C, jest firma Zalando.
C2C to model biznesowy występujący w e-handlu, który znacząco różni się od dwóch poprzednich. W tym modelu, po obu stronach procesu kupna - sprzedaży stoi osoba fizyczna. Przykładem organizacji, która prowadzi swoją działalność w oparciu o ten model - jest eBay. Firma ta prowadzi największy na świecie portal aukcji internetowych. Krótko mówiąc - w modelu C2C osoby fizyczne handlują między sobą różnego rodzaju towarami w środowisku online.
Model C2B jest stosunkowo młodym modelem biznesowym. W tej relacji, klient może złożyć swoją ofertę danej firmie. Oznacza to, że każda osoba fizyczna, która ma coś do zaoferowania - usługę czy towar, ma możliwość nawiązania współpracy z różnymi firmami. Przykładem jest, tak szybko rozwijające się w ostatnich latach, środowisko blogerów a także osób publikujących autorskie filmy wideo w Internecie, którzy oferują reklamę produktu lub usługi w zamian za ustalone warunki.
Moda na e-handel w oparciu o C2B, to nowy i rozwijający się segment rynku, który może funkcjonować jako cały model biznesowy lub wzmocnić istniejącą już kampanię reklamową.
W części II artykułu, zapraszamy do zapoznania się z modelami biznesowymi w oparciu o przychody z handlu elektronicznego.
Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.
Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26