Według amerykańskiej firmy zajmującej się badaniami, rynek B2B w Stanach osiągnie 1,8 biliona USD i będzie stanowił 17% całej sprzedaży elektronicznej do 2023 roku.
Rynek B2B istnieje już od ponad 20 lat. Na początku platformy B2B, były jedynie uznawane za zastępstwo przedstawicieli handlowych. Obecnie, taki system to strategiczny kanał pozyskiwania nowych klientów i zwiększania przychodów. Mając na uwadze nową strategię, firmy B2B mogą wiele zyskać, gdyż konsumenci rynku B2B oczekują podobnych doświadczeń zakupowych, jak w przypadku B2C. Klienci rozpoczynają szukanie produktów online za pomocą ogólnych zapytań, bardzo często korzystając z mobilnych urządzeń. Ogólnie rzecz biorąc, szukają prostego i intuicyjnego narzędzia zakupowego, które będzie im dobrze służyć.
Poniżej przedstawiamy kilka istotnych kwestii, które należy wziąć pod uwagę, przy wyborze platformy B2B.
Funkcjonalność
Sprzedaż B2B ma swoje unikalne cechy, inne niż w przypadku B2C. To proces bardziej złożony i zróżnicowany - w zależności od branży, produktu czy wielkości firmy. Klient dokonujący zakupów na platformie B2B, nie do końca jest nabywcą w tradycyjnym sensie - lecz ekspertem w dziedzinie zamówień. W związku z tym, system B2B musi spełniać wszystkie założenia, z którymi codziennie mierzą się handlowcy.
Sprzedaż mobilna
Klienci korzystający z platformy B2B robią zakupy na różnych urządzeniach, takich jak laptopy, smartfony i tablety. Ważnym jest, aby zawartość systemu B2B była poprawnie wyświetlana na wszystkich urządzeniach, celem ułatwienia wyszukiwanie]a produktów, sprawdzanie cen i dokonywanie zakupów.
Platforma intuicyjna i samoobsługowa
Z doświadczenia wiemy, że kupujący chcą mieć możliwość znalezienia różnych informacji i samodzielnego rozwiązania problemu. Najlepszy system B2B, powinien dać im taką możliwość. Klienci muszą mieć dostęp do informacji o wysyłce, śledzeniu zamówień, zatwierdzać oferty, cenniki i wszystkie innych funkcje, które pomagają im zarządzać własnym kontem.
Indywidualne cenniki
Unikalną cechą handlu B2B, jest możliwość oferowania klientom indywidualnych cenników i katalogów produktów. W przeciwieństwie do B2C, cena może się różnić w zależności od tego, kim jest klient. Dlatego dobra platforma B2B to taka, która umożliwia wyświetlanie różnych cen dla każdego z klientów.
Opcje płatności
Klienci firm B2B, kupują inaczej niż klienci B2C. Ich zamówienia opierają się dużych i cyklicznych zamówieniach. Dobra platforma B2B, musi posiadać elastyczne opcje płatności, takie jak płacenie jednej faktury lub zbiorczej na koniec miesiąca.
Zarządzanie katalogiem produktów
Zarządzanie informacjami o produkcie, to jedno z największych wyzwań dla systemu B2B. Treść produktu może łatwo wymknąć się spod kontroli, gdy firma ma do czynienia z dziesiątkami katalogów produktów w wielu różnych rozmiarach i formach. Aktualizacja danych oraz przygotowywanie produktów do sprzedaży nie jest łatwe. Bardzo ważne, aby decydując się na wybór dostawcy systemu B2B, firma miała pewność, że producent obsługuje złożone katalogi produktów. W innym wypadku, nabywcę systemu B2B czeka ogromny zawód oraz utrata klientów i kapitału.
Integracja
Decydując się na zakup systemu B2B, firma musi wziąć pod uwagę kwestię integracji z innymi systemami ERP. Jest to bardzo ważne, gdyż integracja łączy systemy, umożliwia synchronizację danych oraz automatyzuje procesy, takie jak realizacja zamówień, synchronizacja zapasów i inne. Zakup systemu B2B bez integracji nie ma praktycznego sensu, gdyż firma dołoży sobie nadmiar pracy, wprowadzając ogromne ilości danych ręczne
Jak widać odpowiedź na pytanie: Jaki jest najlepszy system B2B? - jest bardzo złożona, a przymierzając się do wdrożenia takiej platformy należy dobrać dostawcę, który podzieli się z nami wiedzą na temat aspektów systemu B2B.
Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.
Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26