Zarządzanie cenami to jeden z kluczowych czynników prowadzenia biznesu. E-handel na rynku B2B powinien cechować się elastycznością cenową, ze względu na pozytywny wpływ na wielkość sprzedaży.
Na samym początku należy się zastanowić, jaką rolę będą pełniły rabaty w polityce cenowej firmy. Rabat ma charakter transakcyjny i przekłada się na obniżenie ceny. Jeśli jest to model biznesowy praktykowany w firmie, takie podejście będzie sprzyjać zwiększeniu wolumenu sprzedaży w danej transakcji.
Jeśli jednak firma stawia na budowanie długofalowych relacji, dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży będą dodatkowe bonusy. Jest to model, który stawia na więcej niż jedną transakcję pomiędzy stronami i sprzyja podnoszeniu baz cenowych. Dla odbiorcy - bonusy są wartością dodaną do transakcji.
Pomimo iż są zwolennicy takiego rozwiązania, jest to błędne podejście. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż istnieje wiele bardzo drogich produktów, w porównaniu z innymi z tej samej kategorii. Ocena wartości produktu w danej kategorii pokazuje, ile klient jest w stanie zapłacić. Dlatego “podział klientów” powinien opierać się na różnych schematach - oczekiwaniach klienta względem produktu oraz jego preferencji np. względem dostawy, opakowania czy kolorystyki. Segmentacja klientów jest skutecznym sposobem na wzrost sprzedaży.
Kolejnym przykładem błędnego podejścia jest utrzymywanie jednej ceny przez dłuższy okres czasu, gdyż rynek nieustannie się zmienia. Przykładem jest firma Amazon, która w bardzo krótkim odstępie czasowym, zmienia ceny swoich produktów w górę i w dół, średnio o 10% - dostosowując się tym samym do rynku. W tym przypadku wszystko zależy od ruchu na platformie i zainteresowania produktem.
Istnieje kilka aspektów, gdzie B2B może podejrzeć działania B2C. Jednak nie można zapomnieć o fakcie, że cele obu podejść są znacząco różne. Jeśli firma w całości odzwierciedla politykę B2C, pewne jest, że narazi się na duże koszta finansowe. System sprzedaży hurtowej B2B musi skupiać się na tych obszarach, w których odbiega od B2C. Unikalność panelu B2B jest nową strategią handlu, która cechuje się innymi procesami, niż w przypadku B2C.
Stoisz przed wyzwaniem pełnej automatyzacji systemu e-commerce? Porozmawiaj z naszym konsultantem, który przeprowadzi prezentację systemu.
Specjalizujemy się we wdrażaniu systemów B2B zintegrowanych z popularnymi platformami ERP — system B2B dla SAP, Enova ERP 365, Comarch XL, Comarch Optima, Symfonia ERP, Symfonia Handel, Microsoft Dynamics.
Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.
Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26