Marketing w 2019 roku to przede wszystkim dane. I nie chodzi tu o rozmiar danych, tylko o ich użyteczność i przydatność.
Niezależnie od tego, czy są to bazy danych, w których firmy przechowują szczegółowe informacje o każdym kliencie, który kiedykolwiek dokonał u nich zakupu, czy naukowa analiza wydatków reklamowych – dane stanowią centrum niemal każdej nowej innowacji.
Dzisiaj, skupiamy się na sposobie gromadzenia, analizowania, udostępniania, używania i zabezpieczania danych wszystkich typów.
„Marketing jest dziś bardziej oparty na wiedzy naukowej i analizach” - Jim Dickie, współzałożyciel CSO Insights oraz pracownik naukowy Sales Mastery.
Przejęcia, które miały miejsce na początku czerwca tego roku, lepiej pozycjonują Google i Salesforce w konkurowaniu, w zakresie analizy danych i wizualizacji aplikacji marketingowych i sprzedażowych.
Kluczowym elementem w tym nowym środowisku, w którym wykorzystano dane, było Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych Unii Europejskiej – RODO, które weszło w życie w maju 2018 roku. Od tego czasu, firmy z całego świata musiały uzyskać wyraźną zgodę europejskich konsumentów przed zebraniem, udostępnieniem i wykorzystaniem ich danych.
Przed RODO pojawiła się cała klasa rozwiązań programowych, aby pomóc firmom w zapewnieniu zgodności strategii marketingowych z przepisami, odpowiadając nie tylko na zgodę, ale także respektując preferencje konsumentów dotyczące tego – kiedy, na jakich kanałach chcą się kontaktować i które oferty marketingowe chcą otrzymywać. Rozwiązania dotyczące uzyskiwania i utrzymywania zgody konsumenta, bezpieczeństwa danych, powiadamiania o naruszeniu danych, zarządzania danymi i rejestrowania aktywności w bazie danych, były dostępne od lat, ale rzadko były omawiane przed RODO.
Nieoczekiwanym wydarzeniem wynikającym z RODO i możliwością wprowadzenia przez inne jurysdykcje podobnych przepisów - było przejście z agencji zewnętrznych do wewnętrznych działów -wielu działań marketingowych. Oczekuje się, że tendencja ta przyspieszy, ponieważ firmy chcą większej własności i kontroli nad swoimi danymi. Ponadto wprowadzenie niektórych działań marketingowych we własnym zakresie, może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów i skrócenia czasu realizacji. RODO miało jeszcze inny wpływ. W przeszłości firmy decydowały się na ilość ponad jakość, gromadząc i przechowując jak najwięcej danych stron trzecich na temat konsumentów, nawet jeśli nie planowali ich używać. Teraz firmy unikają danych stron trzecich i zamiast tego skupiają się na danych, które konsumenci dobrowolnie im przekazują na swój temat.
Jeśli chodzi o dane, okazuje się, że im mniej, tym lepiej. Według badań przeprowadzonych przez Forrester Research – 52% firm zgadza się, że mniejsza ilość danych jest lepsza. Do otrzymywanych danych, dołączonych jest tak wiele ciągów, że w rezultacie, sztuczna inteligencja zdominowała krajobraz technologii marketingowej.
Denis Pombriant, dyrektor zarządzający Beagle Research Group, mówi, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe „są na dobrej drodze do włączenia się do pakietu CRM”.
Dla Ray Wanga, głównego analityka, założyciela i prezesa Constellation Research, przyszłością marketingu będzie masowa personalizacja na dużą skalę, sieci cyfrowe oparte na danych i inteligentne usługi,
z których wszystkie będą kierowane przez sztuczną inteligencję.
Sheryl Kingstone, wiceprezes ds. badań w 451 Research, również widzi duży potencjał sztucznej inteligencji w marketingu. Wzywa wręcz sztuczną inteligencję do przekształcania informacji w działanie.
W ciągu ostatnich dwóch lat, wiele firm z całego świata dokonała znacznych inwestycji w sztuczną inteligencję. Między innymi, pomaga ona w personalizacji, optymalizacji wydatków na media, planowaniu kampanii, dynamicznym tworzeniu danych, segmentacji odbiorców i kierowaniu treści na odbiorców. Te dwa ostatnie, to prawdopodobnie obszary, na które sztuczna inteligencja zwróciła największą uwagę. Aby firmy docierały do konsumentów z oczekiwanym dziś poziomem personalizacji, ich wysiłki w zakresie segmentacji muszą być tak szczegółowe, jak to tylko możliwe, a sztuczna inteligencja to umożliwia.
Opierając się na danych posiadanych przez firmy na temat swoich klientów, sztuczną inteligencję można wykorzystać w zakresie identyfikowania ważnych zmiennych, wspólnych cech i innych podobieństw, aby stworzyć określone osobowości, a następnie dopasować klientów do tych osobowości.
Jeśli szukasz najlepszego systemu B2B — porozmawiaj z naszym konsultantem, który przeprowadzi prezentację systemu. Jesteśmy producentem oprogramowania B2B oraz B2C — sklepów internetowych, zintegrowanych z popularnymi platformami ERP — SAP, Enova ERP 365, Comarch XL, Comarch Optima, Symfonia ERP, Symfonia Handel, Microsoft Dynamics.
Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.
Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26